Kouzelné počítačové hry

P1030570(ČB 7-8/2016) Až bude pršet, vydejte se společně např. do virtuálního světa počítačových her. Není totiž jen černý. V minulých letech přišly na svět dobrodružné hry nezávislého studia Amanita Design: Samorost, Machinarium a Botanicula. Všechny vynikají výtvarným i grafickým zpracováním, poetičností, originálními nápady, hravostí, zajímavými úkoly a originální zvukovou stránkou. Hráči řeší hádanky, pomáhají hrdinovi splnit poslání, hrají si, baví se.

Poslechněte si článek:

V Samorostu se s malým skřítkem účastníme záchranných misí. V Samorostu 1 (2003) se skřítek snaží odvrátit od své planety Samorost srážku s jinou planetou. Dalším dobrodružstvím je záchrana skřítkova pejska, kterého unesou mimozemšťané (Samorost 2, 2005). Samorost 3 (2016) patří mezi nejkrásnější hry – vizuálně i zvukově. Precizní výtvarné zpracování, ruční animace, hravé úkoly k řešení, požitek z originálního zvuku. Tentokrát se skřítkova dobrodružství točí kolem hudebních nástrojů – čtyř kouzelných trubek, jimiž mniši-ochranitelé spravovali svět. Jeden z nich se však obrátil ke zlu a vydal se požírat duše planet. Zastaví ho skřítek?

Machinarium (2009), legendární rezavé město. Malý rezavý robůtek Josef skončí za městem na skládce. Najde cestu zpátky? Jak přemůže zločineckou bandu Bratrstvo černé čepice? Podaří se mu zachránit plechovou přítelkyni Bertu? Postavy jsou ručně nakresleny a animované stejně jako prostředí. Řadu hlavolamů, hádanek, dobrodružných úkolů a miniher můžete řešit sami nebo s pomocí nápovědy.

Botanicula (2012) nás opět přenese do organického světa. Pan Lucerna, pan Větvička, pan Makovice, paní Houba a pan Peříčko se snaží zachránit poslední semínko svého stromu, který napadli paraziti. Hráč řídí střídavě hrdiny a jejich prostřednictvím zkoumá prostředí hry, řeší rébusy a sbírá předměty, které jsou potřebné k odstranění překážek, bránících v cestě.

Adventury (hry s příběhem a s úkoly), které vytvořil tým nezávislého studia Amanita Design, mohou být hezkým společným zážitkem dospělých a dětí. Ať už budeme hrát, nebo se jen kochat.

I když čas strávený tváří v tvář, osobní setkání, rozhovor, se nedají trvale ničím nahradit, nedají se ale ani vynutit, nakázat. Zkusme jako rodiče existenci počítačových her a sociálních sítí přijmout a přetvořit v příležitost být s vlastním dítětem spolu. Každý člověk potřebuje přijetí. Přijetí otvírá dveře k setkání, k rozhovoru a k formulování zdravých hranic.

Olga Klímová